PIĄTECZKI


 EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ
 
W razie pytań prosimy Rodziców o kontakt 
Nauczyciel Jolanta Łabuz
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
 
************************************************

Religia 26 i 29 października

 

Witam Was drogie starszaki.

 

W tym tygodniu mamy za zadanie porozmawiać o świętych, a dokładniej o Uroczystości Wszystkich Świętych,

 

 

którą będziemy obchodzić w Kościele w najbliższa niedzielę, czyli 1 listopada.

 

Na początek bardzo proszę posłuchajcie piosenki o świętych, którą już znamy tutaj (kliknij)

 

Dzisiaj poznamy postać niezwykłej świętej, która związana jest z kopalnią soli w Wieliczce.

 

Bardzo proszę poproście swoich rodziców o przeczytanie legendy o tej świętej.

 

Legenda o św. Kindze

 

Dawno, dawno temu, gdy książę Bolesław Wstydliwy został władcą na Wawelu, postanowił, że na tronie obok niego zasiądzie królewna węgierska. Poprosił więc o rękę królewnę Kingę.

Niezwłocznie wysłał poselstwo na dwór króla węgierskiego i nakazał podarować królewnie Kindze przepiękny pierścień zaręczynowy. Królewna Kinga przyjęła pierścień i zgodziła się zostać księżną Polski.

Ojciec Kingi chciał w posagu podarować córce złoto i kosztowności, lecz królewna stwierdziła, że nie tego będzie trzeba jej przyszłym poddanym, bowiem książę Bolesław jest zasobny, a jego kraj żyje w dobrobycie. Ojciec długo rozmyślał nad posagiem dla swej córki, jednak nic nie przychodziło mu do głowy. Zapytał więc córki jakiego wiana oczekuje Królewna chwilę się namyśliła i poprosiła ojca by obdarował ich bogactwem soli, gdyż zyska tym wdzięczność Bolesława i jego poddanych. Ojciec chcąc spełnić prośbę córki, zabrał ją do kopalni w Marumuresz i powiedział:

- Masz o co prosiłaś, oto bogate pokłady soli.

Kinga się zamyśliła, bo jak tu przenieść całą kopalnię do Polski. Uniosła wzrok ku niebu, prosząc o radę Boga i po chwili już wiedziała co ma uczynić. Zdjęła z palca zaręczynowy pierścień podarowany jej przez Bolesława i wrzuciła go do szybu kopalni. Dworzanie, którzy to widzieli, zdziwili się nieco, nie wiedzieli co mają na ten temat myśleć, lecz nic nie powiedzieli.

Wkrótce Kinga wyruszyła na dwór Bolesława, gdzie już czekało na nią huczne powitanie. Ślub odbył się szybko, nie zabrakło na nim rycerstwa z okolic Krakowa i co dostojniejszych mieszkańców. Kinga zamieszkała z Bolesławem na Wawelu jako władczyni Polski. Po kilku dniach, chcąc odnaleźć swój posag, poprosiła męża aby pokazał jej królestwo Polskie. Tak więc wyruszył cały orszak, a Kinga podziwiała przepiękne tereny swego księstwa. W pewnym momencie nakazała się zatrzymać i szybko poleciła pachołkom by zaczęli kopać we wskazanym przez nią miejscu. Jednak pachołkowie natrafili na skałę i stwierdzili, że dalej kopać się nie da. Księżna jednak nalegała by odłupali kawałek skały. Jeden z chłopów podał Kindze biały kawałek skały, w który rozpoznała bryłkę soli. Nakazała go rozłupać, ku zdziwieniu wszystkich z środka wypadł jej zaręczynowy pierścień.

Wtedy wszyscy zrozumieli o jaki posag prosiła ojca księżna, i że pierścień, który wrzuciła do kopalni w Marumuresz, sprowadził tę drogocenną sól do Polski. Od tej pory kopalnia w Wieliczce słynie z bogatych złóż solnych. Księżna Kinga jeszcze długo i mądrze rządziła polskim ludem, który bardzo ją za to pokochał.

 

Teraz przypomnijcie sobie innych świętych, których już poznaliśmy (św. Franciszek z Asyżu, św. Jadwiga Królowa,

 

św. Jana Paweł II). Pomyślcie czego oni nas uczą (miłości do ludzi i do Pana Boga). Ci święci są dla nas wzorem,

 

jak mamy postępować. O nich musimy pamiętać szczególnie 1 listopada kiedy w Kościele obchodzimy dzień

 

Wszystkich Świętych. To taki dzień, kiedy wspominamy wszystkich, którzy żyli tu na ziemi a teraz są w niebie

 

z Panem Bogiem. Do nich się modlimy prosząc o opiekę.

 

 

Zaśpiewajcie jeszcze raz naszą piosenkę „Święty uśmiechnięty” z pokazywaniem tak jak robiliśmy to na zajęciach.

 

 

Zadanie:

 

Pomyślcie, jakiego wy macie świętego patrona/opiekuna w niebie i w wieczornej modlitwie pomódlcie się do niego o opiekę.

 

Na koniec pomalujcie obrazek: tutaj (kliknij)

 

 

***************************************************************************

30.10.2020r.

Witam Was Starszaki!

Zaproście swoich Rodziców do wspólnej zabawy, na początku zastanowimy się co znaczą powiedzenia związane z domem, spróbujcie odgadnąć ich znaczenia lub poproście swoich bliskich o pomoc:

- prowadzić dom otwarty;

- być gościem w domu;

- czuć się jak u siebie w domu;

- postawić dom na głowie;

- założyć dom;

- być przyjacielem domu.

Mam nadzieję, że nie było to trudne zadanie. Każdy człowiek ale też każde zwierzę ma swój dom. Poznaliście już zwyczaje wielu gatunków zwierząt więc mam dla Was kilka zagadek, po ich rozwiązaniu możecie naśladować ruchy i odgłosy odpowiednich zwierząt, oto one:

Jakie zwierzę mieszka w budzie? – pies

Jakie zwierzę mieszka w ulu? – pszczoła

Jakie zwierzę mieszka w gnieździe i zawsze powraca do swojego gniazda? – bocian

Jakie zwierzę mieszka w gawrze i zapada w niej w sen zimowy? – niedźwiedź

Jakie zwierzę mieszka w lesie i nocą nie śpi, tylko poluje? – sowa

Jakie zwierzę mieszka w polu i ma norkę z wieloma spiżarniami? – mysz polna

Obejrzyjcie teraz film i poznajcie ciekawe zwyczaje różnych owadów i zwierząt tutaj (kliknij)


Kolejna zabawa to prawda – fałsz. Posłuchajcie zdań i oceńcie, czy to prawda czy fałsz:

Kukułka mieszka w gnieździe.

Kot mieszka w norce.

Wiewiórka mieszka w dziupli.

Ryby mieszkają w wodzie.

Sarna mieszka w lesie.

Kret mieszka pod ziemią.

Mrowisko to dom mrówek.

Wróble mieszkają w ulach.

Otwieramy teraz karty pracy cz.1 s. 95 (sześciolatki), rysujemy drogi zwierząt do ich domów. Następnie na stronie 96 rysujemy w kwadratach po prawej stronie karty takie same linie (i koła), jakie są w kwadratach po lewej stronie. Na koniec na stronie 94 narysuj dom w jakim chciałbyś mieszkać oraz dokończ rysować szlaczki.

Pięciolatki otwieramy na stronie 79, połączcie liniami zdjęcia zwierząt z obrazkami ich domków. Na stronie 78 przeczytajcie wspólnie z rodzicami tekst oraz pokolorujcie obrazki przedmiotów na stronie 76 i 77.

Na koniec zapraszam na gimnastykę tutaj (kliknij)

 

****************************************************

Angielski

29.10.2020r.

Piąteczki

Hello kids!

Zapraszam Was do wspólnej zabawy przy muzyce. tutaj (kliknij)


Pamiętacie jaką mamy teraz porę roku? A kto z Was pamięta jak to powiedzieć po angielsku? Oczywiście autumn. Jesień to idealny czas aby obserwować zmiany w przyrodzie, również pogoda zmienia się bardzo często. Obejrzyjcie teledysk aby poznać nowe słowa: tutaj (kliknij)


How’s the weather today? Jaką mamy dzisiaj pogodę? Wyjrzyjcie przez okno i sprawdźcie.

22

 

**********************************************************

29.10.2020r.

Witajcie Starszaki!

Dzisiaj zaczniemy od piosenki o figurach geometrycznych. tutaj (kliknij)


Poszukajcie w domu jakiegoś sznurka lub skakanki i ułóżcie z niego trójkąt. Porozglądajcie się wkoło i poszukajcie, co do trójkąta jest podobne?

Jakie cechy charakterystyczne ma trójkąt? Ma trzy boki, trzy wierzchołki. Domyślacie się zatem skąd nazwa trój – kąt?

Zabawcie się teraz w geometryczny masaż, rysuj na plecach swego rodzica trójkąt lub koło, może uda mu się zgadnąć co to, później zamieńcie się miejscami, zgadnij co mama narysowała na Twoich plecach.

Otwórzcie karty pracy na stronie 92 (sześciolatki), obejrzyjcie trójkąty, policzcie ile boków ma każdy z nich i ile ma wierzchołków. Następnie odszukaj na rysunkach z figur ukryte trójkąty i pokolorujcie je. Dokończcie rysować szlaczek z figur.

Pięciolatki otwórzcie na stronie 72, dokończcie rysunki wg wzoru. Czy są tutaj jakieś trójkąty? Następnie odszukajcie wśród podanych wyrazów wyraz dom i podkreśl go.

Teraz chwila przerwy przy piosence tutaj (kliknij)


Sześciolatki kontynuujemy pracę w kartach pracy, tym razem uzupełniamy tabelkę na stronie 93 oraz kończymy rysować linie na rysunkach figur.

Z kolei pięciolatki kończą szlaczki na stronie 73. Powodzenia!

Na koniec proponuję Wam pracę plastyczną pt. „Geometryczne obrazki”; poproście rodziców aby narysowali Wam na kolorowych kartkach kilka trójkątów, kół oraz kwadratów, wytnijcie je i naklejcie na kartce, tak aby powstał z nich obrazek, następnie dorysujcie kredkami do niego różne elementy. Co fajnego Wam wyszło?

 

****************************************************

28.10.2020r.

Dzień dobry dzieciaki!

Dzisiaj porozmawiamy o czterech porach roku, pamiętacie jakie to? Wiosna, lato, jesień, zima. Jaką mamy teraz porę roku? Oczywiście jesień! Po czym poznajemy, że jest jesień? – spadają liście z drzew, dni coraz krótsze, etc.

Powtórzcie teraz rymowankę „Wiosna, lato, jesień, zima – gdy jedna pora roku się kończy, to druga zaczyna”. Z jaką porą roku kojarzy Wam się kolor zielony? – z wiosną. A żółty? – z latem. A niebieski? – z zimą. A czerwony? – z jesienią. Świetnie.

Posłuchajcie teraz piosenki o czterech porach roku. tutaj (kliknij)


Teraz mam kilka pytań do piosenki:

Czy piosenka ma refren?

Ile ma zwrotek?

O czym była piosenka?

Jak wyglądały pory roku?

Posłuchajcie jeszcze raz piosenki, przy zwrotkach możecie tańczyć a podczas refrenu wyklaskujcie rytm. Spróbujecie zaśpiewać refren? Świetnie!

Teraz posłuchamy innej muzyki, jest to muzyka klasyczna. tutaj (kliknij)


Możecie zatańczyć dowolnie do tej muzyki.

Otwieramy karty pracy cz.1 na stronie 86 (sześciolatki), obejrzyjcie obrazek, opowiedzcie co się na nim dzieje, wskażcie przedmioty w których słyszycie głoskę i. Spróbujcie wspólnie z rodzicem przeczytać tekst. Na stronie 87 nazwijcie obrazki, podajcie pierwsze głoski w ich nazwach i połączcie z literą , którą rozpoczyna się jego nazwa.

Pięciolatki otwierają na stronie 70, nazwijcie zdjęcia, narysujcie pod każdym zdjęciem przedmiot, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, jak nazwa zdjęcia. W drugiej części podajcie pierwsze głoski z nazw zdjęć i połączcie je w słowo, co otrzymałeś?

Na koniec krótka gimnastyka: tutaj (kliknij)

 

*************************************************************
 
 Prosimy Rodziców o zabranie z przedszkola Kart pracy dla dzieci! 
 

27.10.2020r.

Dzień dobry Starszaki!

Dzisiaj porozmawiamy o odgłosach dochodzących z domu. Czy wiecie, że każdy budynek ma swoje dźwięki?

Zamknijcie oczy i posłuchajcie, co słyszycie?

Poproście rodziców, aby przeczytali Wam wiersz D. Gellner „Dom”

„Gwiżdże wiatr, szumi wiatr,

Stuka, puka deszcz.

Gra na rynnach, gra na szybach.

A dom?

Dom też gra!

Trzeszczy podłogą i drzwiami, gra krokami na schodach,

Dom gra, gdy śpiewa radio w pokoju lub kapie z kranu woda.”

A teraz mam kilka pytań: jakie odgłosy słyszymy w domu w ten deszczowy dzień? Jakie pomieszczenia znajdują się w domu?

Spróbujmy teraz naśladować odgłosy:

Za oknem – jak wieje wiatr – wiuuuuu, wiuuuu; pada deszcze – kap, kap, kap;

Na klatce schodowej – skrzypiącej podłogi – skrzy, skrzyp; trzeszczących drzwi – iju.., iju…

W łazience – prysznica – szyyyy, szyyy, płukania zębów – gull, gull,

W kuchni – pokrywki podskakującej na garnku – pyr, pyr; gwizdka czajnika – iiiiiii, wody płynącej z kranu – szuu, szuu; miksera - żżżżżżżż;

Świetnie, teraz zróbmy sobie małą gimnastykę przy piosence tutaj (kliknij)


Wspólnie z rodzicem przeczytaj słowo:

DOM

Czy wiesz jakie są rodzaje domów? Jednorodzinne, wieżowce, bloki, bliźniaki.. jest ich bardzo dużo.

Czy znasz nazwę ulicy przy którym znajduje się Twój dom? Jeśli nie, zapytaj Rodziców i postaraj się zapamiętać swój adres.

Otwórz karty pracy cz.1 na stronie 91 (Sześciolatki), oglądnij obrazek domu , wymień części domu, powiedz,

co znajduje się w piwnicy, na parterze, na pierwszym piętrze i na strychu. Dokończ kolorować obrazek.

Pięciolatki karty pracy cz.1 otwórzcie na stronie 71, obejrzyjcie zdjęcia domów, pokolorujcie ramkę

tego zdjęcia, na którym jest dom najbardziej podobny do Twojego domu.

Praca plastyczna:

Dzisiaj mamy jeszcze jedno zadanie: na kartce z bloku narysuj kontury swojego domu

a następnie z kolorowego papieru, gazety lub szarego papieru wytnij i naklej okna, drzwi, komin.

W wolnym czasie Sześciolatki mogą poćwiczyć pisanie litery i w kartach pracy na stronie 89.

Pamiętajcie, że zaczynamy pisanie od góry! Z kolei Pięciolatki mogę potrenować rysowanie szlaczków na stronie 69.

Powodzenia!

 ********************************************************

Język angielski.

27.10.2020r.

Hello, hello!

Na wstępie powitajmy się naszą piosenką tutaj (kliknij)

Ostatnio rozmawialiśmy o owocach i warzywach, mam nadzieję, że pamiętacie a jeśli nie to Steve i Maggie

Wam przypomną, obejrzyjcie film i powtórzcie nazwy wybranych owoców i warzyw: tutaj (kliknij)


Mam nadzieję, że Wam się podobało? Teraz zaśpiewajcie piosenkę o owocach, pamiętacie?

Are you hungry? Yes, I am! tutaj (kliknij)


Mmm, może macie teraz ochotę na jakiś owoc?

Have fun and bye bye!

 

****************************************************** 

26.10.2020r.

Prosimy Rodziców o zabranie z przedszkola Kart pracy dla dzieci! 

 

Dzień dobry Piąteczki!

Dzisiejsze zajęcia rozpoczynamy od zabawy ruchowej z wierszem M. Barańskiej „O częściach ciała”, poproście rodziców o przeczytanie i wspólnie wykonujcie opisane w nim ruchy i wskazujcie wymienione części ciała.

Zaczynamy już zabawę! Ucho lewe, ucho prawe, lewe oko, prawe oko i poskaczmy tak wysoko! Hop,hop,hop!”

Posłuchajcie teraz uważnie wiersza H. Ożogowskiej „Krawcowa”

Kto sukienkę uszył Hani?

Kto przerobił ten kaftanik?

Kto paltocik zreperował?

Wiemy! Wiemy! To krawcowa!

Ma dwie ręce pracowite,

Ma żelazko, naparsteczek,

Ma szufladę pełną nitek,

Szpilek, igieł i szpuleczek.

Nożyczkami ciachu – ciachu!

Na maszynie tur, tur, tur!

Chodźmy do niej, dostaniemy

Pstrych gałganków cały wór!”

Mam teraz kilka pytań: co robi krawcowa? Czego potrzebuje do pracy krawcowa? Gdyby krawcowej rozsypały się igły, to jak łatwo mogłaby je zebrać? Czy znacie inne igły? (Ma je sosna, mają inne drzewa iglaste; są przy strzykawce, ma igły też jeż).

Podzielmy teraz słowo igła na sylaby: i – gła oraz na głoski: i – g – ł – a

Co słyszycie na początku słowa igła?

Tak, i! Chyba już się domyślacie jaką literę dzisiaj poznamy!

Obejrzyjcie teraz film:tutaj (kliknij)


 

Jakie zapamiętaliście słowa rozpoczynające się głoską i? (irys, Indianin, imbir)

Spróbujcie teraz poszukać słów, które kończą się na głoskę i (ślimaki, wargi, nogi).

Świetnie Wam idzie. Zróbmy sobie teraz przerwę i zabawmy się w „Szycie na maszynie”. Poszukajcie w domu skakanki lub sznurka, może być też szalik, rozłóżcie na podłodze i przeskakujcie z jednej strony na druga obunóż – naśladujcie szycie na maszynie. Może rodzice też z Wami poskaczą

Mam dla Was jeszcze jeden film o nowej literce, obejrzyjcie: tutaj (kliknij)


 

Jeśli macie w domu zeszyt w linie możecie napisać kilka linijek literki i, ewentualnie poproście rodziców o wydrukowanie karty, tam również możesz poćwicz pisanie litery i. Pamiętajcie, że literę i zaczynamy pisać od góry! tutaj (kliknij)


Powodzenia!

 

 

****************************************************

Piątek 23.10.20

 

Witajcie drogie Piąteczki.

 

Dzisiaj porozmawiamy sobie o Waszych pieskach i o pieskach, które pracują dla ludzi.

 

Obejrzyjcie film (tutaj kliknij)

 

Posłuchajcie wiersza, poproście rodziców o przeczytanie.

 

R. M. Groński   Bardzo zajęte psy.

 

Dziś mówi się – i pisze

(bo jest cierpliwy papier),

że z psów pożytku nie ma –

pies to je i chrapie.

„Co? Pies pracuje? Żarty!

To wałkoń i ladaco…”

Przepraszam,

mogę wskazać

na psy zajęte pracą.

Kiedy w górach na turystów

z hukiem zwali się lawina,

kto spod śniegu ich wykopie?

Zapytajcie bernardyna…

Niewidomy na spacerze

ostukuje laską chodnik…

Towarzyszy jemu wiernie

tresowany pies – przewodnik.

Złodziej ukrył łup w zaroślach,

ze zwinności swoich nóg rad…

Lecz owczarek policyjny

znalazł to, co złodziej skradł.

Tam gdzie wiecznie śnieg się bieli,

lśnią polarnej zorzy blaski,

psie zaprzęgi ciągną sanie.

To psy husky (czytaj: haski).

Przykładów dalszych setka

pod pióro mi się ciśnie.

O ciężkiej pracy piesków

wstyd mówić lekkomyślnie.

Gdy zdarzy się pies – nierób,

co pracą się nie trudzi –

pies taki najwyraźniej

wziął wzór z niektórych ludzi!

 

Zobaczcie do książki na str.27 i powiedzcie jak psy pomagają ludziom. tutaj (kliknij)

 

Na dole strony możecie zobaczyć jak należy zachować się podczas ataku psa. Z pomocą rodziców możecie go poćwiczyć.

Stajecie w miejscu, robicie lekki rozkrok i ustawiacie się bokiem do nadbiegającego psa. Następnie kładziecie się na podłodze w pozycji żółwika, z rękami ułożonymi

na karku.

Teraz krótka gimnastyka przed dalsza pracą NAJPIERW SKŁON tutaj (kliknij)

 

Zapraszam do pracy plastycznej.

 

Potrzebna będzie Wam rurka od papieru toaletowego, czarna farba, czarna i biała kartka z bloku technicznego, nożyczki i klej.

Najpierw pomalujcie rurkę na czarno, kiedy wyschnie zagnijcie ją od góry tak aby powstały uszy. Następnie z czarnego papieru wytnijcie ogon kotka, a z białego wąsy i oczy kotka. Doklejcie je do rurki. Możecie narysować pisakiem nosek i źrenice w oczach.

 

Powodzenia.